Thursday, February 28, 2008

派強積金方案雜感

同事問小弟對於財政預算案個「強積金派錢方案」點睇。
http://www.budget.gov.hk/2008/chi/budget84.html

預算案話 ....:

「177. 不過,我明白到,有些人士要面對生活上的各樣開支,因此他們在強積金法定供款以外,未必有剩餘資金可儲蓄起來作退休生活用途。為顯示政府對加強香港退休保障的承擔,以及減輕社會福利開支的長遠壓力,我計劃為每名月薪不超過10,000元,而且現在擁有強積金戶口的僱員和自僱人士,向他們的強積金戶口一次過注入6,000元。

178. 一些職業退休計劃的成員現在沒有強積金戶口。如果他們的職業退休計劃是界定供款計劃,他們的戶口同樣可獲注入款項。財經事務及庫務局會公布有關詳情。

179. 我已為這項措施預留85億元。要推行這項措施,我們必須修訂現行的《強制性公積金計劃條例》。在完成有關程序後,我希望在二○○八至○九年度內向有關的公積金戶口注入款項。」

雖然財政司話整個預算案,「惠及」各階層,但從政治角度黎睇,或者因為香港人覺得可以更容易從公帑攞著數,所以各項措施中,我覺得呢個「強積金派錢方案」最容易令人覺得唔公平。

就算唔質問政府點樣以一萬蚊人工作為分水嶺,若每月人工多左一毫,就「即刻」唔見左六千蚊!從市民角度睇,呢個方案唔同退稅減稅等派錢其他方案,擴闊稅階、增加免稅額等,只會稍微影響支出(或收入),但派強積金既分水嶺太陡直,容易引來批評。

不過,今次同同事講既,其實大部分圍繞當中既行政問題,因為初步睇個方案雖然有人支持(港燦似乎認為更應調撥資源推動),但方案所講既細節實在太少,依我初步黎睇,果d 細節可能足以引起更多反彈。所以同事搵我睇下可唔可以開個盤口推算下呢個方案會有咩變化。

問題一,只有強積金同界定供款計劃(Defined Contribution Schemes,簡稱 DC)人士受惠。

2007年12月的數字約有30多萬人加入界定供款計劃。

而另有15萬人左右,加入界定福利計劃(Defined Benefits Schemes,簡稱 DB)

以現時約350萬餘勞動人口計算,兩種計劃分別只佔當中不足10% 及5%的人數。另因為維持此兩種計劃費用相對高昂(尤其DB),只有大企業及部分中型企業繼續推行,估計當中最多只再有 10%(DC)及 5%(DB)的僱員,即分別3萬 (DC)及 7500人(DB)左右收入低於10000元。佔香港勞動人口共約百分之一,雖似乎未不足道,但果班加入左DB Scheme 既僱員肯定覺得呻笨。

但再睇行政方面,政府基本上並無任何強積金以外(即ORSO)既界定供款人士既資料,將來會點安排比錢呢班人呢?問信託人?定係叫僱主自己報上名來?又係咪放入佢地個「員工」戶口呢?咁咪可能隨時唔洗等到 65 歲都可以攞呢6K出黎洗?

問題二,強積金戶口。

自僱人士其實都要開強積金戶口,但據個人經驗,唔少自僱人士收入絕對超過10K,但只作象徵式供款。所以絕有可能有唔少呢類實質上唔符合資格但又得到著數既人士。你問下身邊有冇人做free-lance就知勒。而且,我聽講有非政府機構為左維持政府funding 既緣故,會為自僱人士供強積金之餘,仲會同佢地原本三個月project,分開12個月扣強積金,等佢地人工低過5K,唔洗扣個人供款。

不過咁,又有d自僱人士,好似小販、家庭傭工、開工不足既工人咁,好多都無開MPF戶口,佢地就唔好彩囉。所以話,漏洞始終有,政府可能隻眼開隻眼閉(但議員呢?)。或者,呢個方案間接逼佢地即刻開 MPF戶口都未定。

而且,好似小弟咁,好幸運(或者不幸)參加左個界定福利計劃,雖然唔洗自己供款,但又肯定唔能夠受惠,不過,查實我可唔可以求其話自己係自僱人士(甚至開間公司,好似今年唔洗比註冊稅),然後開個 MPF Account,游下呢趟渾水呢?

問題三,咩叫「月薪不超過10,000元」。

據新聞報道,是指07年12月至08年2月月薪計。不過呢三個月月薪,係以最低者?最高者?定係平均數?係咪用 MPF Relevant Income 計?

同事話好似係最低果個月,若果真係咁,呵,果d 二月中入職既新同事呀、其中一個月放左 no-pay leave 呀... 無啦啦又多幾千(雖然可能仲要等幾廿年先到手)。

嘿,有 d二月份準備出佣金、超時補水、勤工獎、乜津貼物津貼既人士可能同僱主講體諒公司環境,不如留番下個月先出埋果一千幾百蚊佣。一家便宜兩家著。

不過咁,呢三個月係大部分僱主出雙糧花紅既月份,月薪計算標準嘛,我估政府都應該諗過度過既。

85億,每人6000,即大約可以分比140萬人。阿同事,算啦,一千幾百個損耗,其實都唔太差勒卦,個盤口... 再睇定d先啦。

補充: 《兩個利益階級之落差

3 comments:

火鶴 said...

豺狼兄,

啫呢, 任何福利政策都會有漏洞, 就算响我呢邊, 一樣有人一邊揸遊艇一邊响渾水度暢泳.

一萬零一毫, 你係咪有D...咩嘢呢... 唔識點講, 總之唔係讚你啦, 嘿!
咁, 你話條分界線要點定先至合理呢?
响度呢, 有人寧願唔要加人工, 點解呢?

呢個新政策, 點都好過加稅丫.
我哋今年會加地稅, 仲新增咗垃圾收集費添呀陰公~(唔係地稅包埋架咩!!!妖!!!).

C.M. said...

啫呢,所以我都準備試下游呢趟渾水,開番個自僱人士戶口。

嘿,一萬零一毫呢,查實無野既,我意思係一刀切,對於香港地呢個多元社會,容易有意見咁啫。我雖然乜都冇(除左電費),但政府咁派錢我都唔會咋型既。

坦白講,條分界線點落墨都麻煩架勒我覺得。有些少累進成分都好。不過若果採用動物園果隻累進計算方式,即係傾向歧視高薪一族(美其名減低貧富懸殊),咁就真係多得佢唔少勒。(你話呢?)

雖然新政策係好似好過你地咁加稅,但你地果邊打跛腳唔洗憂播。(恭喜你以後唔洗自己倒垃圾!)

波蘿游 said...

CM

佩服閣下非人道專業分析。

以一萬元一刀切作為分界,的確引致很多埋怨。特別是那些僅萬幾元收入的,只有兩三千元退稅,但就沒有六千優惠,真係比下不足了,再別說那些月入一萬零一百元的了。如果月入限額改為二萬,由於二萬以上會有約一皮退稅,就不會眼紅低薪人士了。只要將6k改為5k,月入二萬以下受惠,我相信支出跟85億不會相差太遠。


相信為了減少行政費,信託銀行要幫手,以過去三個最低MPF 或 ORSO 供款為基礎,再根據供款%,work back 其月入數目。